8 October 2014

RHCP: red hot Cili Padi





Dalam pasu je pun

Orait, salam aidilfitri kepada anda semua para pembaca yang budiman walau dimana anda berada. Ini hari siri rancangan Wordless Wednesday dibatalkan dan diganti dengan siri Petani Moden: CILI.
Okey, akhirnya cili padi yang ditanam selama lebih kurang 2 bulan telah menghasilkan 2 biji cili. Setelah lama berfikir, apakah yang boleh dimanipulasikan dengan 2 biji cili ini. Besar, tak besar, kecik pun taklah kecik sangat kira ok la saiz dia tu. Kepedasan pun belum tahu lagi tahap dia.


Sebabnya ditanam dalam pasu adalah kerana dalam proses trial and error lagi. Ala, macam korang beli gajet, belum tentu MT2 sesuai dengan lobang telinga korang. Nampaknya lepas ni dah boleh transfer ke tanah.

Kecik je pun...
Yang berkilat kat agambar atas tu syiling 5 sen. Saja nak bagi perbandingan nisbah saiz. Tak de la korang payah nak mengagak saiz dia ye tak? Genius jugak aku ni kan... hehehehe. Ok, lepas puas dipikirkan apa kah yang patut dibuat dengan cili ni tanpa sebarang resolusi, aku pun bukak la peti ais konon nak minum teh 'o ais la tetiba ternampak ada botol sekali dengan tempoyak kat dalam dia... Perghh... kebetulan pulak tadi beli ikan kembung sebarang 3-4 ekor...
 

Kombinasi yang boleh menjahanamkan amalan diet korang...


 Yess....! kami sekeluarga berjaya membudukan cili hasil dari titik peluh kami sekeluarga. Maka dengan itu terlerailah segala kekusutan setelah jalan penyelesaian ditemui. Kesimpulan, memang pedas walaupun sebatang je.

Sehingga bertemu lagi, saya, jengkemut dan keluarga mengucapkan terima kasih dan jumpa lagi di hari yang lain dengan sambungan cili yang lagi satu tu ape jadi. Babai.

7 comments:

  1. aidiladha bro...aidilfitri lama lagi...hehehe....

    aku dulu masa baru pindah rumah pun rajin bercucuk tanam...sampaikan pokok pandan pun aku tanam...tapi bila penyakit malas menyerang...hampeh...semua tumbuh lalang...sekarang...mana yg kawasan yg ada tanah...semua aku simen...senang puas hati...heheh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye aku tau aidiladha... saja je buat jahanam entry ni...hahahaha

      Delete
  2. "belum tentu MT2 sesuai dengan lobang telinga korang"

    besar tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku seru MT2 pasal nak beli kalau perusahaan cili ni jadik... hahahar

      Delete
  3. Bestnye...
    kalau ada dapat peluang bercocok tanam gini secara amateur pun, aku rasa aku mesti cam malasss nak buat haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan ape deaf, bile hasil dah nampak, itu jam baru rasa syok seluruh anggota badan...

      Delete
  4. Dah boleh buat bisnes cili ni bro.heheh

    ReplyDelete